Stress är ett vanligt förekommande problem på arbetsplatsen. Orsakerna till det kan vara många, men enligt Arbetsmiljöverket är de främsta riskerna till det hög arbetsbelastning och problem i det sociala samspelet. Utöver dessa kan det även bero på särbehandling, mobbning och andra faktorer kopplade till arbetsmiljön. Här får du som har personalansvar tips på förebyggande åtgärder som syftar till ett bättre välmående på arbetsplatsen och minskar stress på jobbet.
Vad är stress?
I webbinariet “Ta makten över din stress” så förklarar Andreas Piirimets att vi människor har alla varsin balansbräda som gäller för både privatlivet såsom för arbetslivet. På ena sidan har du belastning som innefattar uppgifter, ansvar, smärta och konflikter. På andra änden har du resurser. Det kan bland annat vara tid, energi, kunskap och pengar.
När dina medarbetare har flera uppgifter att göra och mindre tid för att utföra dem skapas det en obalans på balansbrädan och kan stress uppkomma. Densamma gäller för det motsatta. Sitter du på en massa kunskap men har för lätta arbetsuppgifter eller för få av dem sker det även här en obalans. Att ha en obalans mellan belastning och resurser kan alltså skapa stress, menar Piirimets. Något som även Institutet för stressmedicin, ISM, konstaterar i sin studie om arbetsförmåga och arbetsrelaterad stress.
Detta i sig behöver naturligtvis inte leda till någon utbrändhet, de flesta av oss kan hantera stress på jobbet. Stress i sig är alltså inte farligt. Däremot ska man se upp för att känna en överväldigande stress över en längre tid då det kan i värsta fall leda till en utbrändhet och utmattningssyndrom.
Varningssignaler för utbrändhet
Alla har en förmåga av att kunna hantera mycket, både vad gäller psykisk och fysisk påfrestning. Men när påfrestningarna pågår under en längre period eller när det blir för mycket belastning riskerar du att bli utbränd. Att bli utbränd är inget som sker från en dag till en annan, utan det sker oftast över en längre tidsperiod. Personen som drabbats av utbrändhet är många gånger inte medveten om själv. Därför är det viktigt att du som ansvarig eller kollega uppmärksammar och fångar personen.
Varningssignalerna för utbrändhet du behöver vara uppmärksam på:
- Koncentrationssvårigheter:
Du har svårt att fokusera på arbetet och kan i vissa fall känna sig handlingsförlamad.
- Trötthet och sömnsvårigheter:
Sömnsvårigheter kan bero på olika orsaker och behöver inte vara kopplat till stress eller oro, men det kan vara en faktor till att personen alltid känner sig trött på dagarna och har sömnsvårigheter.
- Ångest, nedstämdhet och hög sjukfrånvaro:
Har du en kollega som alltid är väldigt glad till vardags men som senare skiftat till ett helt annat humör som känns nedstämd och tom i blicken, eller en kollega som har en hög sjukfrånvaro?
Var inte rädd för att kolla med personen i fråga om hur den mår. En enkel fråga kan skapa en medvetenhet hos personen själv och vara en början på en resa mot ett bättre välmående.
Bättre arbetsmiljö = Gladare personal
Så vad kan du som har personalansvar göra för att förbättra ditt teams välmående och minska stress på jobbet?
Nedan presenteras några av de dolda farorna på arbetsplatsen kopplat till arbetsmiljön, samt tips på vad du som ansvarig kan göra.
1. Hög arbetsbelastning – Prioritera arbetsuppgifter
Allting behöver inte göras på en gång. Är en kollage stressad och känner att den inte hinner med allt, visa då ditt stöd och lägg upp en plan tillsammans. Glöm inte bort att i slutet av dagen är det människor du har att göra med. Uppgifter behöver förstås genomföras men om inte din personal mår bra så påverkas kvaliteten och produktionen av arbetet i slutändan.
2. Påminn dina medarbetare om att ta pauser
Högpresterande medarbetare kan lätt bli uppslukade i sitt arbete och glömmer därmed bort att ta pauser. Påminn medarbetarna om att ta pauser. Finns det någon kollega som arbetar för mycket? Se då till att prata med den personen om hur arbetet kan fördelas eller möjligen delegeras till andra.
3. Självreflektion över ditt ledarskap
I artikeln “Why leaders fail” från Harvard Business Review tas det upp olika anledningar till varför ledare misslyckas i sitt arbete av att leda sina anställda. Att få saker gjorda sägs ofta vara nyckeln till framgång, men ironiskt nog kan det slå tillbaka. När arbetsuppgifterna hela tiden blir fler, samtidigt som det ställs högre krav på att få saker gjorda så sker det på bekostnad av dina anställda.
Ta en stund nu och reflektera över hur ditt ledarskap ser ut och hur dina medarbetarsamtal är upplagda och vad som tas upp där. Det finns alltid utrymme till förbättring hos oss alla. Vad kan du förbättra i ditt ledarskap?
Att prata mål är naturligtvis viktigt under medarbetarsamtalen men glöm inte bort att också att fokusera på individen och inte enbart prestationerna i arbetet. Detta ska dock kännas genuint och inte för sakens skull. Att bygga en närmare relation med dina anställda kan få de att känna sig sedda och uppskattade, snarare än “spelpjäser” för att uppnå ett mål.
Sammanfattningsvis kan detta avslutas med:
Var en ledare och inte en chef. Se varje individ och visa ditt stöd för medarbetarna så kommer det i sig att resultera i bättre resultat och produktion. För utan en balans och ett fokus på individen bakom arbetet kommer ditt företag inte kunna nå den framgång ni önskar.
Källor:
Arbetsförmåga och arbetsrelaterad stress - Institutet för stressmedicin (vgregion.se)
Psykisk ohälsa, stress, hot och våld - Arbetsmiljöverket (av.se)
Why Highly Efficient Leaders Fail (hbr.org)