I en snabbt föränderlig värld blir kontinuerligt och målinriktat lärande allt viktigare. Huvudansvaret för den egna kompetensen och lärandemålen ligger hos individen, men för att det ska bli möjligt behöver organisationen möjliggöra en kultur som stöder lärandet. Hur ser din organisation på lärande?
Vad är målinriktat lärande?
Med målinriktat lärande avses ett medvetet planerat förhållningssätt till lärande där individen har tydliga mål och syften som han eller hon vill uppnå. Det kräver engagemang från individen till sin egen inlärningsprocess och stöd för lärande från organisationen.
Målinriktat lärande är starkt kopplat till kontinuerligt lärande, vilket hänvisar till den process genom vilken en individ fortsätter att förvärva nya färdigheter och utveckla sin kompetens under hela livet. Kontinuerligt lärande görs målorienterat genom att sätta en tidsgräns för inlärningsprocessen. Det vill säga genom att definiera en tydlig ram för den tidsram inom vilken en viss kursplan ska slutföras. Förutom en tidsgräns kan processen också innehålla ett konkret mått, till exempel certifiering eller ett sluttest, som bekräftar deltagandet.
Varför är målinriktat lärande viktigt?
I dagens värld har digitaliseringen förändrat många saker och de blir allt mer komplexa. Tidigare räckte det med att ha expertis inom ett område. Men numera räcker det inte längre, utan nu behövs även andra kunskaper utanför den egna expertisen i enlighet med T-modellen för kompetens. Att underhålla det kräver arbete, aktivt deltagande och att gå utanför din komfortzon. Ett eller två utbildningstillfällen per år räcker inte längre, utan individen måste arbeta med att lära sig kontinuerligt och målinriktat för att nå resultat. Genom att möjliggöra detta säkerställer du att dina medarbetare har förutsättningar att hänga med i förändringen.
Ur personalens synvinkel är möjliggörandet av målinriktat lärande också viktigt för arbetstillfredsställelsen. Du vill inte låta din bästa talang springa iväg till en konkurrent, eller hur? När medarbetarna känner att de utvecklas och får stöd för sina egna mål känns också det egna arbetet mer meningsfullt och viktigt. Högre arbetstillfredsställelse ökar medarbetarnas engagemang och leder ofta till bättre arbetsprestanda. Att främja målinriktat lärande är en betydande investering i både personalutveckling och framgång för hela organisationen.
I och med digitaliseringen har inlärningsmetoderna förändrats. I synnerhet att upprätthålla kompetens utanför det egna kärnkompetensområdet kräver aktivt arbete för att uppnå målen.
Hur planerar man lärandemål och uppnår dem?
Planering, lärande och fastställande av lärandemål bör börja med en diskussion med individen. Du kan till exempel uppmuntra dem att börja med att bedöma sina nuvarande färdigheter, styrkor och svagheter och berätta för dem vad de är motiverade att lära sig. Individens egen motivation är nyckeln till att uppnå goda inlärningsresultat. En individs lärandemål bör stödja och anpassas till organisationens strategiska mål, till exempel att förbättra teamwork-färdigheter eller stärka ledarskapsförmågan.
Steg ett: Avsätt tid för målinriktat lärande
Kontinuerligt lärande blir målorienterat när tidsramar sätts för det. Därför är det första konkreta steget mot att uppnå lärandemålen att frigöra utrymme för lärande i kalendern. Den främsta orsaken till misslyckande är att ingen tid har avsatts för att göra saker själv. Vi är vanligtvis bra på att starta saker, men vi är sämre på att slutföra. Naturligtvis passerar ibland mer brådskande uppgifter, men värdet av en återkommande påminnelse i kalendern kommer just från det faktum att det påminner dig om att lära dig varje vecka.
Den främsta orsaken till misslyckandet är att ingen tid har avsatts för att göra saker själv.
Det bästa lärandet är det som blir av
Det är också bra att komma ihåg att lärande inte alltid behöver ske under en viss tid och länge. Det kan innebära att titta på ett kort videoklipp eller läsa en aktuell artikel. Bara 15 minuter räcker, så länge det är inplanerat i kalendern. Anamma microlearning som princip och se effekterna av dessa små stunder. Om det görs regelbundet varje vecka är skillnaden redan stor efter en månad jämfört med att inte ha gjort någonting. Den bästa träningen är den som blir av, eller hur? Vi vågar påstå att detsamma gäller för lärande.
💡 Tre snabba tips för att främja målinriktat lärande:
- Självbedömning: diskutera lärandemålen med individen och be dem bedöma sin egen kompetens och dela sina intressen
- Skapa en påminnelse i kalendern: uppmuntra dig att avsätta tid i kalendern för att lära dig
- Consistency is key! Påminn om att även en kort tid i taget är tillräcklig, så länge den är planerad
En välfungerande lärandekultur kommer inifrån
Att uppnå mål och möjliggöra lärande kräver en stödjande inlärningskultur kring den. Den gemensamma nämnaren för de organisationer som kan ta till sig nya saker och göra förändringar snabbast är att de medvetet har skapat en positiv kultur kring lärande. Att bara boka tid i kalendern räcker inte om individen upplever att hen inte får tillräckligt med stöd för att utveckla sin kompetens. Stöd för lärande måste komma inifrån organisationen, och ledningen måste åta sig att ge anställda tid för självutveckling.
Stöd för lärande måste komma inifrån organisationen, och ledningen måste ge tid för självutveckling.
I en idealisk miljö för lärande är det underförstått att lärande inte sker av sig själv och individer uppmuntras att avsätta tid för det i arbetskalendern. Uppmuntran betyder dock inte att du ska delta i en kurs. Att bygga en kultur börjar med vardagliga handlingar. Lärande måste pratas om och ses positivt i hela organisationen.
Nästa gång du pratar med din medarbetare kan du bjuda in dem att ta en stund för sig själva, ta en kopp kaffe och läsa de senaste nyheterna inom ditt område. Individer måste vänja sig vid att vara ansvariga för sitt eget lärande i slutändan. Därför är organisationens och chefens uppgift endast att möjliggöra kompetensutveckling på arbetsplatsen och en kultur som stöder den. Lärande sker inte gratis.
Stöd målinriktat lärande med individuella läroplaner
Ett bra verktyg för att planera lärandet är färdiga läroplaner. Eduhouse erbjuder många alternativ för elever på olika nivåer och yrkesverksamma från olika områden. Med hjälp av läroplaner tar du hänsyn till dina anställdas individuella inlärningsbehov och gör det lättare för dem att uppnå sina inlärningsmål.
Eduhouse färdiga läroplaner är utformade av experter och hjälper individer att uppnå sina personliga inlärningsmål med beslutsamhet.