Går det att använda artificiell intelligens för att skapa en mer personlig lärandeupplevelse? Det tror i alla fall Eduhouse, Nordens största LaaS. Byggd med AI och med lärandeplattformens utbildningsinnehåll som kunskapsbas lanseras nu EVA Eduhouse Virtual Assistant.
En farhåga som råder just nu är att vi, till förmån för all AI som växer fram, gör avkall på det personliga. Många ser det personliga mötet som något en AI inte klarar särskilt väl, såvida den inte är tränad för det. Samtidigt kan AI effektivisera organisationer genom att till exempel minska tid på administrativt arbete. Frågan som dök upp hos Learning as a Service-bolaget var: Kan man använda AI för att skapa en mer personaliserad lärandeupplevelse?
Arbetsteorin blev ja – det kan man, och nu lanserar man alltså den virtuella AI-assistenten EVA. Genom att utbilda personalen i specifika system och kompetenser kan organisationer lägga mer tid på kärnverksamheten och spara både tid och pengar. Samtidigt leder kompetensutveckling till ökad motivation för medarbetarna, något som också är konkurrenskraftigt.
Med lanseringen av EVA vill Eduhouse ytterligare effektivisera för organisationer och göra lärandeupplevelsen mer interaktiv, effektiv och just det – personlig. EVA bygger på AI och dess kunskapsbas är utbildningsinnehållet hos Eduhouse. Utvecklingen har skett av Eduhouses globala produktteam i tätt samarbete med övriga avdelningar och pilotanvändare.
Tanken på en Eduhouse-AI har funnits länge. Jukka Vento utvecklar:
Det märks att Eduhousegrundaren vill ta täten inom AI och kompetensutveckling. Han fortsätter:
“EVA Eduhouse Virtual Assistant är inte vår enda AI-satsning. Många kunder är nyfikna på AI men vet inte hur de ska komma igång. Vi skapar just nu ett utbildningspaket inom AI som gör AI mindre luddigt och lär organisationer hur de konkret ska använda och applicera AI.”
Eftersom EVA lägger saker på minnet blir konversationen, och därmed också relationen, med användaren mer personlig och komplex över tid. Den egna assistenten ger användaren ny motivation att nå sina mål. Idag kan EVA bland annat svara på frågor om kursinnehåll, ge personliga tips på kurser och läroplaner. Teamledare och chefer kan minska tiden på planering och uppföljning av lärandeinitiativen genom att överlåta vissa delar till EVA.
EVA, Eduhouse Virtual Assistant
Idag kommunicerar EVA Eduhouse Virtual Assistant via chatt på lärandeplattformen. I vilken form EVA existerar längre fram återstår att se.
“Det här är bara början på EVAs resa”, säger Jukka Vento.
→ Se mer om EVA Eduhouse Virtual Assistant.